Tisdagen karaktäriserades av det totalstopp som drabbade många fler än mig. Skulle på kurs i Huvudstaden, och klev därför glatt på ett dubbeldäckat pendeltåg vidJobbstationen strax före 08.00. Passagerarna fick några nyspråkslektioner av tågvärden via högtalarna, så nu vet många vad "resetta" är för ett verb. Det betyder att starta om tåget. Kanske något för nästa SAOL-upplaga?
Alltnog, åtskilliga resettningar hjälpte inte, för det var ju inte tåget det var fel på utan hela banan. Först Mälardalen, sedan hela Mellansverige, vad vi fick veta. "Ni som har alternativ, välj dem", vädjade tågvärden till oss tusen på tåget. Så vi samlades vid taxibilarna, de av oss med generösa arbetsgivare, och for bilvägen till Huvudstaden.
Hemresan var det inget problem med förutom att jag just missade ett tåg och fick vänta nästan en timme på nästa.
Däremot blev jag sur på SL, som infört sms-biljetter. Numret förutsätts alla kunna utantill, när man måste gå fram till en spärrvakt i T-banan och fråga blir de 1. sura och 2. man får vänta i tre-åtta minuter på svars-sms. (Det var därför jag missade tåget på Centralstationen.) Må skägget växa inåt på SL-ledningen till dess detta funkar bättre. Anslå MED STORA SIFFROR numret, det kommer ju faktiskt nya resenärer till Huvudstaden emellanåt. Och se till att det finns mobiltäckning vid tunnelbanespärrarna!
onsdag 19 november 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar