torsdag 27 november 2008

Från kust till kust

Måndag morgon: från Hemstationen via Huvudstaden och Göteborg till Halmstad. Första sträckan 30 minuter försenad på grund av - tja, det orkade tågvärden inte ropa ut. "Tåg framför" angavs som skäl till några uppehåll. Inte förrän vi kom fram till Stockholm berodde förseningen på "vädret".
De kunde dragit till med frusna växlar, sa den pensionerade lokföraren som satt bredvid mig.
Hann i alla fall med nästa tåg, och nästa. De höll tabellen. Men se upp vid platsbokning på Öresundståget. "Plats med bord" kan faktiskt betyda en plats där man sitter mitt emot en annan passagerare, och båda har 90 centimeter till närmaste bord.
Onsdag förmiddag, returresa från Halmstad till Göteborg. Enda problemet var att det var mördande tråkigt.
Onsdag kväll: Från Göteborg till Huvudstaden. När mindre än en timme återstod fick vi veta att tåget var 20 minuter försenat. Ingen speciell anledning. Förseningen innebar att jag missade tåget till Jobbstaden. Fick vänta en timme på nästa. Skittråkigt, i synnerhet som det flådiga vip-väntrummet är stängt så dags på dygnet.
Alltnog, för en gångs skull hade jag printat ut e-biljetter på papper. Detta berättigar mig till ersättning enligt restidsgarantin. SMS-biljetter (eller, ofta sk-er jag ju i att platsboka) ger inget underlag för SJ-byråkraterna att "återbetala", det vill säga ge resecheckar.
Torsdag: Pep till huvudstaden på konferens. Smet tidigare för att hinna med X2000 hem. Hade jag inte behövt, för tåget avgick 20 minuter försenat från Sthlm. Det blev emellertid inte mer försenat på väg hem.
Summa: Denna vecka har jag rest 190 mil med SJ, den sammanlagda förseningen är 50 minuter - plus en timme på grund av missad anslutning. 110 minuter, alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar