lördag 6 december 2008

Trötta tågvärdar

I tisdags var tåget tio minuter försenat till min Hemstation. Fem eller tio minuter på sommaren är ju ingenting. Men när det är minus sju grader och småblåsigt, då känns det i kroppen!
Den där korta förseningen kördes in på väg till Jobbstationen. Så det var väl inget att hänga upp sig på.
Däremot undrar jag varför numera tvålautomaterna på X2000-toaletterna nästan aldrig funkar? I tisdags låg den helt lakoniskt på handfatsbänken, utslängd som oduglig utan fungerande ersättare. Tågtoaletter är inte något under i renhet, snarast får man känslan av att det kryllar av bakterier - från kisstänken på golvet, via förra besökarens toalettpapper, som faller i toaskålens "hälleberg" och därför inte sköljs ner, till den tröga och slumpvis fungerande icke-knappen för tvättvatten ovanför handfatet. Tvål vore inte helt fel i det här sammanhanget. Annars är standardrådet äta först, kissa sen.
Onsdag pep jag ner till huvudstaden och åter, pendeln kom iväg tio minuter försenat - beroende på banverket, utropades det ett antal gånger från personalhytten. Nå, jag hade förutsett mankemang och höftat till god tidsmarginal.
Hemresan till Jobbstaden var däremot helt hysterisk. Slängde mig på i sista vagnen några minuter före avgång. Där satt redan folk i trappan - hela tåget var överfullt. Jag gjorde mig mentalt beredd att stå där i farstun en knapp timme. Av med rock och halsduk. Lämplig klädsel hade varit shorts och t-shirts. Fick några gånger ställa mig mellan vagnarna för att svalkning och syresättning. På den resan gick bara tågvärden förbi utan att kolla biljetten - för att de som tvingas stå alltid klagar över att de får betala för sittplats, sade någon. Kanske folk satt i system att välja de värsta avgångarna för att resa gratis? Ett spartips så här i lågkonjunktur :-)
Hemresan fredag eftermiddag förvånade SJ genom att köra Intercity-tåget snabbare än tidtabellen krävde. Långa rökpauser på varje station. Dessutom, äntligen, tvål på toaletten. Nå, det var ju ett gammalt IC-tåg, förr gick det ju att konstruera fungerande lösningar. Nu är allt för snyggt och för smart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar