torsdag 18 december 2008

Ny tidtabell

Man tycker att tågtiderna sitter, om inte i kroppen så åtminstone i knoppen. För att förvilla oss alla som blir sura när tabellen inte håller, så har SJ ruckat lite fram och tillbaka på tiderna. Följden? Ingenting är längre som förut.
Åkte i måndags två minuter tidigare än vanligt från Hemstationen. Denna gång med sikte på ett tågbyte i Huvudstaden. Allt följde den nya mallen. 70 minuter till förfogande, hann in på Åhléns för lite julinköp. Sedan annat X2000-tåg i en dryg timme. Bara fyra minuters försening till Katrineholm.
Efter väl utfört värt skulle jag studsa tillbaka till huvudstaden på kvällen. Hade siktet inställt på käk mellan K-holm och S-holm. Icke sa nicke, det tåget var mer än en halvtimme försenat. Tog i stället "Gråsuggan" som en del kallar den, dubbeldäckade regiontåget till Tjockhult. Nattade hos släktingar och missade just pendeltåget tisdag morgon. Nåja, hoppade i stället på ett X2000. Hundkupén i vagn 5 nästan tom.
I går kom jag ganska sent på att jag skulle boka en biljett hem. Det tåget har enligt nya tidtabellen gott om tid på sig. Glömde bort det, klev av "som jag skulle" enligt gamla tidtabellen. Men då upplystes jag i tåghögtalarna om att vi egentligen kom till Hemstationen tio minuter FÖR TIDIGT på grund av MISSAT TÅGMÖTE.
Ja, kära nån. Och jag som bara tyckte att det gick som det skulle.
Nu en liten fundering: Om tågen kränger som tusan, varför kan inte alla killar sitta ner på toan när de gör sitt? Somliga verkar köra handsfree, vilket resulterar i salthaltig fukt på golvet. Inget fräscht att folk kliver därifrån ut på heltäckningsmattan och geggar runt i hela kupén.
Lös det dilemmat, den som kan!
För övrigt tänker jag inte åka mer tåg i år. Därför: Gott nytt år. Vi hörs om ett par veckor!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Intressant och tänkvärd läsning på denna blogg! Det är alltid bra med lite perspektiv. För min del så är detta nyttig läsning. Jag jobbar själv som lokförare och det är i mellanåt lätt "att inte se skogen för alla träd".

    Jag har själv en blogg där jag skriver om mina små vardagsbetraktelser i mitt lokföraryrke:
    www.swedishsteam.wordpress.com

    Fortsätt gärna med ditt skrivande det ger mig som lokförare och järnvägare ett nyttigt perspektiv. Hälsar P-Å Lampemo

    SvaraRadera